Un dos amigos aos que máis aprecio,
lector ocasional desta bitácora e imprescindible compañeiro de
fatigas, foi rotundo hai uns días nunha das conversas que adoitamos
ter co fin de alonxar os nosos demos persoais. “David, isto
durou cen anos”. E acabouse o conto. Referíase o meu amigo ao
oficio de mestre tal e como o entendimos até agora, e xunto con elo
o papel desenvolvido pola escola pública desde o seu nacemento.
Non temos quizais a perspectiva
histórica para definir con xustiza o tempo que nos tocou vivir, pero
si que comparto co meu amigo esa sensación de ser epígonos moi
tardíos dos grandes educadores, de estar a piques de ver os títulos
de crédito diante dos nosos ollos algo apagados, de que nos toca a
nós baixar as persianas do chiringo, pechar as portas e tirar a
chave ao mar.
A escola pública foi a concreción
histórica da ansia de ilustración, da liberación individual e
colectiva do pobo por medio do coñecemento e a alfabetización. Foi
un miliario na loita contra a ignorancia e a miseria. Uns poucos
homes europeos, sabios de salón, alumearon a magnífica idea dunha
escola pública mantida con fondos do estado e dirixida a todos os
nenos e nenas do país, mesmo libre e laica nalgúns lugares. Houbo
obstáculos enormes, pero a idea tiña tanta forza que non foi
posible abortala. Os nenos eran unha man de obra moi valiosa para o
capital. Eran áxiles e hábiles, aprendían moito e gañaban pouco.
Na escola non eran de proveito para a gran maquinaria do mundo, que
só entende de números escritos en billetes.
Hoxe o mestre non é a eminencia da
aldea, nin sequera unha persoa respetable ou apreciada. Hoxe é unha
muller que mal atende os rapaces mentres os pais traballan, que trata
de que saiban disimular un pouco a súa ignorancia sen desentoar coa
da familia e que se é posible logra telos vixiados para que non se
manquen antes da hora de xantar. É a persoa que temos máis a man
para culpala das propias miserias, frustracións e desesperos. O seu
criterio non vale nada. Os nenos, para aprender, xa teñen a
televisión e os ordenadores, que saben moito máis que calquera
profesor das quintas vellas ou que calquera rapaciña moderna chegada
da capital.
Nin sequera o neno é o neno de antes.
Hoxe pasa máis horas fóra da casa que meu avó cando traballaba
arranxando os camiños e as estradas de Lalín a Dozón. O seu tempo
libre está programado nas axendas dos papás en liñas ben rectas e
con tempos marcados. A televisión por satélite aloumiña os nenos e
acóugaos durante as 24 horas do día. Cando non, as consolas
consolan aos pais, armados con baterías extra e colección de xogos
aberrantes.
Perdeuse a felicidade na escola, o
sorriso san do neno querido nese amor natural de pan, queixo e conto
pola noite. Os nenos botan en falta algo que non saben explicar con
palabras pois aínda non agromaron nas súas cabezas. Pero agromarán.
Os mestres sentimos a mágoa ferinte que eles só nos amosan co seu
mirar. “E quen é o pai deste neno? Non o coñecemos, nunca veu
por aquí”.
(Na imaxe, rapaces traballando nunha planta de procesado de carbón en Pennsylvania, no ano 1911.)
1 comentario:
Caro filho David :
Nunca choveu que não escampasse. Europa está a passar, depois de anos de vacas gordas, uns anos de vacas fracas. A crise que se está a sofrer, em grande parte é artificial e artificiosa, e o digo eu que estou na Índia agora mesmo. Todos sabemos por quém e por qué está provocada. O outro dia em Deli estivem escoitando a Solbes, que nos ilustrou sobre a mesma. E muito mais aínda o embaixador de Cuba na Índia, que estava sentado diante minha, ao que felicitei polas suas palavras e a sua clarividência sobre a crise em Europa, provocada por USA. Na Espanha o problema esencial é que na última legislatura o PSOE foi um desastre, um partido desunido e desnorteado (estamos a ve-lo agora, pois todos dentro deste grupo estão contra todos entre sim), o que provocou que subira a direita ao poder (e dentro desta direita existe um sector, o de Aznar, fundamentalista e de extrema direita, que se faz sentir, porque o PP, infelizmente, conseguiu a maioria absoluta). Durante um tempo está claro que o tema social vai sofrer muito (a educação, a sanidade...). Mas, como bem dizia o meu admirado Gandhi, os dictadores, por sorte, não duram sempre e ao final a vida volta a renascer. Desde a Morada da Paz de Tagore quero que sejas mais optimista no futuro do ensino e dos-as mestres-as. Não sei o tempo que há durar a noite actual, mas mais cedo que tarde há voltar o sol, o dia e a luz. Ánimo, que nada bom é, diante do panorama actual triste e lóbrego, estar de braços caidos e com ausência de ilusão pedagógica. Sentir-se derrotados é o que querem os imperialistas, os ladrões e as máfias que na Terra existem. Ao melhor muito cambiariam as cousas se pudessemos fechar a televisão, que está nas mãos de aqueles, e não nas do povo. Um abraço de teu pai e saudações carionhosas para os teus alunos-as. José PAZ.
Publicar un comentario